Pit en ambitie

Pit en ambitie

Wij willen de talenten van uw kind ontwikkelen en onze leerlingen een goede basis geven voor de toekomst. Ons motto is: met pit en ambitie. Dat betekent dat we het uiterste uit alle leerlingen halen. Wij hebben oog voor ieder kind. Onze school heeft daarnaast speciale aandacht voor het meer- en hoogbegaafde kind.

Differentiatie op niveau

Het lesaanbod wordt bij ons aangeboden op drie niveaus. Uw kind werkt hierdoor in het eigen leerjaar en op het eigen niveau. Ons onderwijs wordt aangeboden aan de hand van dag-, week- en maandtaken. Zo leren we kinderen te plannen en stimuleren we een zelfstandige werkhouding.

Moderne middelen

Bij ons op school gebruiken we moderne middelen in ons onderwijs. Deze sluiten goed aan bij de belevingswereld van de kinderen en bereiden we hen voor op de toekomst. Tegelijkertijd vinden wij het belangrijk dat leerlingen dagelijks ook met pen en papier werken. Schrijven helpt bij de ontwikkeling van concentratie, motoriek en taalvaardigheid.
​Op deze manier combineren we het beste van beide werelden: eigentijds onderwijs met oog voor de waarde van schriftelijk werken.

Leren met plezier

Onze school is een veilige, vertrouwde plek waar kinderen zich thuis voelen. Als uw kind met plezier naar school gaat kan het zich beter ontwikkelen. We bieden structuur en duidelijkheid en dat zorgt voor rust in de school. Dit hebben kinderen nodig in deze drukke tijd. Wij organiseren ook veel gezellige evenementen. Een voorbeeld daarvan is ons zomerfeest, waarbij ons plein wordt omgetoverd tot een feestelijke ontmoetingsplek.

Science - Wetenschap & Techniek

Jaarlijks hebben wij bij Da Vinci vijf science-ochtenden. Groep 1 t/m 8 is op die ochtenden volledig bezig met Science, wetenschap en techniek. Door middel van proefjes gaat uw kind ontdekkend leren. Elke ochtend heeft een thema. Een van de thema’s is bijvoorbeeld chemie. Elke groep krijgt op zijn eigen niveau een activiteit aangeboden dat bij het thema hoort. Bij chemie is dat bijvoorbeeld kleuren mengen, bellenblaas of shampoo maken, vloeistoffen stapelen, etc.

Filosofie

Vijf keer per jaar filosoferen wij in de groepen 1 tot en met 8. Hiervoor volgen de leerkrachten een leerlijn of gaan we in op actualiteiten uit het nieuws. Uw kind leert tijdens deze lessen out-of-the-box denken. Het leert dat het een eigen mening kan hebben, dat het de mening kan spiegelen, dat het van mening kan veranderen en hoe het meningen van anderen respecteert.

Digitale vaardigheden

In onze snel veranderende samenleving zijn digitale vaardigheden essentieel. Op onze school besteden wij daarom structureel aandacht aan digitale geletterdheid. Leerlingen leren niet alleen omgaan met digitale apparaten zoals Chromebooks of tablets, maar ontwikkelen ook vaardigheden op het gebied van informatievaardigheden, mediawijsheid, computational thinking en basisvaardigheden ICT. Vanaf de onderbouw worden kinderen spelenderwijs vertrouwd gemaakt met technologie. Naarmate ze ouder worden, leren ze bewuster en verantwoord omgaan met digitale middelen, Sociale media, leren ze informatie op waarde schatten en maken ze kennis met de beginselen van programmeren.

Kunst en cultuur

Onze school biedt een rijk en gevarieerd kunst- en cultuuraanbod. We vinden het belangrijk dat kinderen in aanraking komen met verschillende vormen van kunst, muziek, theater en erfgoed. Daarom organiseren we regelmatig creatieve lessen, excursies, museumbezoeken, workshops en voorstellingen (denk aan het Rijksmuseum, poppentheater en open podia). Door actief deel te nemen aan culturele activiteiten ontwikkelen leerlingen hun verbeeldingskracht, expressie en cultureel bewustzijn. Zo dragen we bij aan brede talentontwikkeling en maken we leren betekenisvol én inspirerend.

Engels vanaf groep 1

Kinderen zijn tot hun zesde jaar het meest ontvankelijk voor taal. Bij Da Vinci bieden we daarom uw kind al Engels aan vanaf groep 1. In de groepen 1 tot en met 4 is dit spelenderwijs en in de groepen 5 tot en met 8 krijgen de leerlingen een werkboek en toetsen wij hun opgedane kennis. We gebruiken hiervoor de methode "Stepping Stones junior".

Burgerschapsonderwijs op onze school

Op onze school besteden we veel aandacht aan burgerschapsonderwijs. We vinden het belangrijk dat kinderen opgroeien tot betrokken, respectvolle en verantwoordelijke burgers. Door samen te praten over onderwerpen zoals respect, democratie, gelijke kansen en zorg voor elkaar, leren onze leerlingen om actief deel te nemen aan de samenleving. We stimuleren een open houding, kritisch denken en het vermogen om vanuit verschillende perspectieven te kijken. Zo bouwen we samen aan een veilige, inclusieve en toekomstgerichte leeromgeving.